Krug po krug do zdrave prehrane

Autor: Jadranka Dunatov

Sažetak:

Primjer prakse prikazuje aktivnosti učenika 1. razreda, OŠ Šime Budinića iz Zadra, tijekom kojih su na kreativan i interaktivan način učili o zdravoj prehrani i životnim navikama. Gledajući, mirišući, dodirujući, kušajući te igrom, crtanjem i grupnim zadacima prepoznavali su i razvrstavali namirnice, osmišljavali vlastite jelovnike te slagali piramidu zdrave prehrane. Aktivnosti su osmišljene prema načelima diferencirane nastave, kako bi odgovarale različitim razinama razumijevanja, sposobnostima i interesima učenika. Na taj su način svi učenici aktivno sudjelovali, prepoznavali i razvrstavali namirnica, osmišljavali jelovnike i izgradili piramidu zdrave prehrane.

Uvod:

U sklopu Prirode i društva kroz igru, istraživanje i zajednički rad, učenici su osvijestili koje namirnice doprinose zdravlju, a koje treba konzumirati umjereno. Cilj je bio potaknuti učenike na razmišljanje o važnosti svakodnevnih izbora u prehrani i povezati naučeno s vlastitim iskustvima. Tijekom istraživačkih aktivnosti učenici su usvajali osnovna znanja o pravilnoj prehrani, stjecali navike odgovornog ponašanja prema vlastitom zdravlju i o zdravom načinu života.

Glavni dio

Sat je započeo zajedničkom aktivnošću u kojoj su učenici zaokruživali slike namirnica koje najčešće konzumiraju te razgovarali o tome što vole jesti, koja je hrana zdrava, a koja nije i što osim prehrane doprinosi zdravlju. Uslijedilo je osjetilno istraživanje. Učiteljica je donijela različite namirnice, poput jabuke, mrkve, paprike, trešnje, kruha i čokolade, koje su učenici detaljno istražiti. Gledali su boje i oblike, mirisali, dodirivali površinu, a neke i kušali. Na taj su način istrađivali hranu kroz stvarno iskustvo promatranjem, mirisanjem, dodirom i okusom. Istražujuži učenici su bolje razumijeli svojstva pojedinih namirnica i učili o svojstvima hrane. U nastavku sata učenici su, podijeljeni u skupine, dobili zadatke prilagođene svojoj razini znanja i sposobnostima. Jedni su razvrstavali slike namirnica u kategorije „zdravo/nezdravo“, drugi su osmislili vlastite jelovnike i obrazložili svoje izbore, a napredniji učenici su istraživali sezonske, lokalne i nutritivno vrijedne namirnice te izradili jednodnevni jelovnik. Svi su učenici crtali simbole zdravih navika, a napredne skupine su osmislile i slogan o zdravom životu te prezentirale rezultate kroz prče u kojima zdrava prehrana pomaže likovima riješiti različite probleme.

Da bi izgradili piramidu zdravlja učenici su prazne u krugove crtali zadane namirnice, a zatim su slike tih namirnica zajednički razvrstavali i slagali na pano gradeći prehrambenu piramidu, slažući je od baze prema vrhu, od najzdravijih i najpoželjnijih namirnica do onih koje treba konzumirati u manjim količinama. Učenici su na praktičan i vizualan način razmišljali o pravilnoj prehrani i važnosti ravnoteže u svakodnevnim obrocima. U završnom dijelu sata učenici su ponovno ispunili radni list s namirnicama, ovaj put birajući koje će ubuduće češće konzumirati. Usporedbom s početnim odgovorima i uz razgovor, uvidjeli su promjene u svojim izborima i objasnili zašto bi sada odabrali zdravije opcije.

Samovrednovanje – učenici ocjenjuju uloženi trud i stečeno znanje koristeći emotikone (sretni, neutralni ili tužni) ili skalu od 1 do 5, odabrati broj na skali koji prikazuje koliko smatraju da su napredovali u razumijevanju teme (1 – nije jasno, 5 – potpuno jasno).

Ishodi i procjena evaluacije ishoda: 

PID OŠ A.1.1. – Učenik uspoređuje organiziranost u prirodi i objašnjava važnost organiziranosti.

Razrada ishoda: Učenik navodi dnevne obroke, istražuje različitu hranu koristeći osjetila, razvrstava je prema određenome kriteriju, odabire potrebne namirnice za izradu vlastitih jelovnika i predstavlja rezultate. Istražuje načine brige za zdravlje (raznolika i redovita prehrana, osobna čistoća, tjelovježba, odijevanje i obuvanje, boravak u prirodi, odmor, san). Rabi jednostavne tablice za prikaz rezultata. Sudjeluje u gradnji piramide zdrave prehrane, slažući i razvrstavajući namirnice prema njihovoj važnosti u pravilnoj prehrani.

Dobro: Učenik pronalazi i prikuplja tražene podatke, svoje primjere navodi tek nakon dodatnih pojašnjenja i primjera. Sudjeluje u gradnji piramide zdrave prehrane, slažući i razvrstavajući namirnice prema njihovoj važnosti u pravilnoj prehrani.

Vrlo dobro: Učenik traži potrebne informacije, analizira rezultate pretraživanja i prikazuje ih. Sudjeluje u gradnji piramide zdrave prehrane, slažući i razvrstavajući namirnice prema njihovoj važnosti u pravilnoj prehrani.

Iznimno: Učenik samostalno traži potrebne informacije, analizira rezultate pretraživanja  te vlastiti jelovnik i načine brige za zdravlje prikazuje kroz pripovjedni nastup. Sudjeluje u gradnji piramide zdrave prehrane, slažući i razvrstavajući namirnice prema njihovoj važnosti u pravilnoj prehrani.

Zaključak

Sat prirode i društva na temu prehrane primjer je kako nastava može biti kreativna i poticajna. Učenici su učili o važnosti pravilne prehrane i zdravih životnih navika, razvijali vještine timskog rada, izražavanja, analize i donošenja zaključaka. Izradom vlastite piramide zdrave prehrane učenici su bolje razumjeli važnost pravilne prehrane i potrebe da o svom zdravlju brinu i izvan učionice. Ovakve nastavne aktivnosti  potiču učenike na odgovorno i svjesno ponašanje prema sebi i drugima.

Pročitajte još

Skip to content