Zajedno kroz boje i igru
Od osobnog identiteta do europske pripadnosti
Uvod
U skladu s novom paradigmom učenja, gdje učenik aktivno istražuje, povezuje, komunicira, surađuje i razvija kritičko mišljenje, a učitelj preuzima ulogu voditelja, mentora i poticatelja, u OŠ Šime Budinića u Zadru osmišljen je i proveden integrirani radni dan za učenike prvog razreda pod nazivom ” Od osobnog identiteta do europske pripadnosti”. Aktivnosti su usmjerene na razvoj međupredmetnih kompetencija kroz iskustveno i suradničko učenje, a temelje se na približavanju osnovnih pojmova o Europi djeci rane školske dobi na njima razumljiv način. Kroz integrirani dan, koji objedinjuje više nastavnih područja i metoda, učenici uče na način koji je za njih prirodan kroz igru, pokret, osjetila i suradnju.
Tijekom integriranog dana ostvareni su sljedeći obrazovni i odgojni ishodi:
HJ OŠ A.1.1. – postavlja pitanja, odgovara cjelovitom rečenicom, govori više cjelovitih rečenica tematski povezanih u cjelinu, poštuje pravila uljudnoga ophođenja tijekom razgovora.
PID OŠ A.1.3. – otkriva značenje riječi dom, domovina, zajednica, Europa.
LK OŠ A.1.2. – Crte po toku i karakteru, tonovi boje, flomasterom boji crtež pazeći na tonove boja.
OŠ TZK A.1.1. – Hoda i trči uz promjenu smjera kretanja.
osr A.1.3. Razvija osobne potencijale.
osr – B.1.2 – Aktivno sluša, daje povratne informacije i komunicira u skladu s komunikacijskim pravilima.
METODE UČENJA I POUČAVANJA: razgovor, demonstracija, igra, dramske vježbe, slušanje, rad s tekstom, čitanje, pisanje, crtanje
NASTAVNI OBLICI RADA: frontalni rad, rad u grupi, rad u paru, individualni rad
NASTAVNA POMAGALA I MEDIJI, IZVORI ZNANJA: aplikacije, audio-zapis, računalo, tableti, projektor, glazba, ploča
Glavni dio
Tijek integriranog radnog dana:
Dan je započeo zajedničkim razgovorom u krugu: Što je za tebe dom? Tko živi u tvom domu? Što tvoj dom čini posebnim? Što znači riječ domovina? Uz aktivnost zajedničkog bojanja zastave Republike Hrvatske, učenici su vizualno i simbolički povezali pojmove dom, domovina i nacionalna pripadnost te kroz razgovor i crtež razvijali osjećaj pripadnosti.
Uslijedilo je slušanje ilustrirane priče “Mali globus traži prijatelje”, u kojoj mali globus kreće iz Republike Hrvatske i putuje Europom u potrazi za prijateljima. Upoznaje djecu iz različitih zemalja, uči kako izgledaju njihove zastave, što vole jesti, kako se pozdravljaju i što ih čini posebnima. Uz ilustracije, učenici su upoznali nazive europskih država i njihove osobitosti te izražavali razmišljanja, povezivali vlastita iskustva s pojmom zajedništva i učili nove riječi: zajednica, kontinent, suradnja, prijateljstvo, različitost.
Učenici su promatrali i istraživali kartu Europe, granice, kopno, more. Potom je svaki učenik dobio dio slagalice kojega je bilo potrebno obojati u paru i potom složiti zajedničku kartu, čime se spoznavalo kako Europa čini jednu veliku zajednicu. Svi dijelovi slagalice su spojeni u veliko zajedničko srce koje simbolizira europsko zajedništvo unutar “Erasmus srca”.
Učionica je pretvorena i u osjetilni kutak. Učitelj daje upute kojima formira skupine, a učenici slušaju upute i razvrstavaju se u učionici prema njima. Učenici su upoznavali Europu kroz mirise i simbole na četiri mirisne postaje, svaka simbolički povezana s jednom europskom zemljom: s lavandom (Francuska), ružom (Bugarska), tulipanom (Nizozemska), iris – perunika (Hrvatska). Učenici su mirisali, dodirivali, promatrali boju i oblik cvijeta, pokušavali pogoditi i povezati biljke sa zemljama. Nakon istraživanja mirisa i oblika cvjetova, svaki je učenik naslikao svoj “cvijet prijateljstva”, birajući boje prema osjećajima koje je doživio. Zatim su u skupinama oblikovali veliki “Europski vrt prijateljstva”. Učenici su radili u manjim skupinama. Poseban naglasak stavljen je na suradničko učenje, dogovaranje i poštivanje tuđeg mišljenja. Učitelj je imao ulogu promatrača i poticatelja samostalnog rješavanja problema.
Aktivnosti su proširene i na područje Tjelesne i zdravstvene kulture kroz Igre prijateljstva kojima je cilj povezati učenje s pokretom. Tijekom štafetne igre „Zastave Europe“ učenici su u timovima prenosili simbolične zastave i biljke iz jedne države u drugu, razvijajući brzinu i koordinaciju. „Putovanje Europom“ igra je u kojoj su učenici skakali kao u Nizozemskoj, plesali ples u Francuskoj ili brali masline u Hrvatskoj. Igra povjerenja koja razvija povjerenje, prostornu orijentaciju i komunikaciju „Prijatelj vodi“ s povezom preko očiju uz glasovne upute svog para trebalo je doći do mirisne postaje. Vođena relaksacija „Mirisno disanje“ na kraju aktivnosti, učenici su ležali uz umirujuću glazbu i zamišljali putovanje kroz mirisne europske krajolike, razvijajući svjesnost o disanju i opuštanju.
Kroz završna aktivnost u krugu, učenici su reflektirali: Što su naučili o Europi? Koje su im boje i mirisi najviše ostali u sjećanju? Što im je bilo najljepše u zajedničkom radu.
RADNI LISTIĆ 1: “EUROPA – SLOŽI I SPOJI” – Zadatak: Spoji državu s njezinom zastavom.
RADNI LISTIĆ 2: “ZEMLJE MIRIŠU” – OSJETILNI LISTIĆ – Zadatak: Poveži biljku s državom.
ZAKLJUČAK
U središtu integriranog dana nalazi se istraživanje, povezivanje, suradnja, izražavanje i učenje kroz igru i pokret. Kroz vizualno i multisenzorno iskustvo, učenici su učili o Europi i živjeli vrijednosti suradnje, prijateljstva i zajedništva. Naglasak je stavljen na međupredmetno povezivanje, inkluziju i primjenu inovativnih strategija poučavanja. Integrirani radni dan proveden tijekom četiri nastavna sata, Hrvatski jezik, Priroda i društvo, Sat razrednika i Likovna kultura, primjer je kako se i u najranijoj dobi može kvalitetno implementirati kurikularni pristup poučavanju kroz tematske dane i projektno učenje.
SAMOREFLEKSIJA
Nacrtaj što ti je bilo najljepše danas! (veliki prazan kvadrat za crtež)
Napisala: Jadranka Dunatov







