Datum objave: 26. lipnja 2024.
Kategorija: Stručne službe

Razredna klima temelj – kvalitetnog obrazovanja

Razredna klima, poznata i kao razredna atmosfera ili ozračje, ključni je pojam u pedagoškoj praksi i obrazovanju. Ona obuhvaća široki spektar faktora koji utječu na svakodnevni život učenika i učitelja u učionici. Kvalitetna razredna klima ne samo da poboljšava akademske rezultate, već i doprinosi emocionalnom i socijalnom razvoju učenika. Riječ je o pojmu širokoga spektra na koji utječu različiti faktori poput: odnosi među učenicima, odnosi između učenika i učitelja, motivacija, sigurnost, očekivanja, pripadnost.  Mnoga istraživanja potvrđuju važnost razredne klime i njenog utjecaja na obrazovanje. Tako Koth, Bradshaw i Leaf (2008) u svojoj studiji istražuju vezu razredne klime i akademskih postignuća učenika te se pokazalo kako učenici iz razrednih okruženja s pozitivnom razrednom klimom postižu značajno bolje rezultate na standardiziranim testovima iz matematike. Wang i Holcombe (2010) su svojim istraživanjem utvrdili kako pozitivna školska klima može smanjiti stres kod učenika, a Bryk i Schneider (2002) naglašavaju da povjerenje između učenika, učitelja (i roditelja) utječe na pozitivnu razrednu klimu.

Razredna klima je dinamičan pojam koji oblikuje svakodnevno iskustvo učenika i učitelja. Pozitivna razredna klima podržava akademski uspjeh, emocionalni razvoj i socijalne vještine učenika. Kroz pažljivo upravljanje odnosima, motivacijom, sigurnošću, očekivanjima i osjećajem pripadnosti, učitelji mogu stvoriti poticajno okruženje koje omogućava svakom učeniku da postigne svoj puni potencijal. Ulaganje u kvalitetnu razrednu klimu nije samo ulaganje u obrazovanje, već i u budućnost naših mladih.

Istraživanje o razrednoj klimi u OŠ Šime Budinića

Tijekom 2023./24. godine u Osnovnoj školi Šime Budinića u Zadru,  učiteljica Jadranka Dunatov i stručna suradnica Nina Glavan osmislile su istraživanje u obliku upitnika za učenike četvrtih razreda.  Upitnik je usmjeren na utvrđivanje odnosa između učenika, odnosa između učenika i učitelja te očekivanja učenika, što su sve faktori koji utječu na klimu u razrednom odjelu. Ovakva istraživanja pomažu u boljem razumijevanju dinamike u učionici i omogućuju ciljane intervencije za poboljšanje razredne klime.

U istraživanju je sudjelovalo 60 učenika četvrtih razreda. Dobiveni rezultati istraživanja pokazuju da se većina učenika osjeća sigurno u razredu, smatra da ih učitelji poštuju i da se njihova mišljenja cijene. Razrednu klimu opisuju kao opuštenu i suradljivu. 41% učenika smatra da je međusobno poštovanje među učenicima na visokoj razini, dok ostatak učenika slabije ocjenjuje tu kategoriju. Odnos među učenicima je područje na kojem svi učitelji, posebno razrednici, uz podršku stručne razvojne službe, trebaju dodatno raditi. Školski preventivni programi već su usmjereni na ovo područje, no postavlja se pitanje za buduće istraživanje: Što utječe na slabije međusobno poštovanje među učenicima?

Nina Glavan, socijalni pedagog

Literatura:

Koth, C. W., Bradshaw, C. P., & Leaf, P. J. (2008). A multilevel study of predictors of student perceptions of school climate: The effect of classroom-level factors. Journal of Educational Psychology, 100(1), 96–104. https://doi.org/10.1037/0022-

Wang, M.-T., & Holcombe, R. (2010). Adolescents’ Perceptions of School Environment, Engagement, and Academic Achievement in Middle School. American Educational Research Journal47(3), 633-662. https://doi.org/10.3102/0002831209361209

Bryk A.,  Schneider B,: Trust in Schools: Trust in Schools: A Core Resource for Improvement , Russell Sage Fo undation

Ključne riječi: Razredna klima; Odnosi; Poštovanje; Sigurnost; Istraživanje

Pročitajte još

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

Skip to content