SEMEP

(South-Eastern Mediterranean Sea Environmental Project) – ekološki projekt UNESCO-a
Školski koordinator je Anita Mustać, prof. biologije
26. LJETNA ŠKOLA SEMEP-a
Komiža, 7. – 11.7. 2025.
U OŠ Komiža u Komiži na otoku Visu i u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, od 7. do 11. srpnja 2025. održana je 26. ljetna škola SEMEP-a, interdisciplinarnog projekta za održivi razvoj. Tema ovogodišnje Ljetne škole bila je Klimatski modeli – multidisciplinarni pristup u predviđanju klimatskih promjena. Sudjelovali su učenici i školski koordinatori iz osnovnih i srednjih škola uključenih u projekt iz različitih dijelova Republike Hrvatske. Ljetnu školu svečano je otvorila Olgica Martinis, viša savjetnica AZOO za kemiju, a u uvodnom pozdravu pridružili su joj se Hrvoje Knežević, viši savjetnik za povijest iz AZOO podružnice Osijek i Hajdi Klarić, ravnateljica OŠ Komiža.
Na Ljetnoj školi sudjelovale su učenice naše škole Marinela Dlaka i Mia Skočaj u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
= Mozaik prijateljstva (pedagoška radionica) – dr. sc. Olgica Martinis, viša savjetnica za kemiju AZOO
= Utjecaj klimatskih promjena na kakvoću mora (izlaganje) – dr. sc. Tatjana Puljak
= Mogu li plaže preživjeti klimatske promjene i čovjekov utjecaj u obalnoj zoni? (izlaganje) – izv. prof. dr. sc. Kristina Pikelj, Prirodoslovno-matematički fakultet (PMF) Sveučilišta u Zagrebu
= Ekstremne vrijednosti valova u Jadranskom moru: dosadašnje analize i procjene klimatskih promjena, izv. prof. dr. sc. Nenad Leder, Pomorski fakultet Sveučilišta u Splitu
= Terenska nastava radionice: O klimatskim promjenama na kopnu i moru
= Istražujemo utjecaj klimatskih promjena na živi svijet i način života u Komiži – izv. prof. dr. sc. Kristina Pikelj, PMF Sveučilišta u Zagrebu
= Komiška ruža vjetrova – Pino Vojković
= Od vojne utvrde do turističkog bisera (izlaganje) – Hrvoje Knežević, prof., viši savjetnik za povijest AZOO
= Stručna ekskurzija na Biševo: Predviđanja o utjecajima klimatskih promjena na živi svijet i njihovu podlogu na Biševu – izv. prof. dr. sc. Kristina Pikelj, PMF Sveučilišta u Zagrebu
= Rad na projektnim zadacima – samostalni rad na projektnim zadacima učenika i mentora u skupinama, sudionici skupa u skupinama prema zadanim aktivnostima projektnog zadatka
Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali ostalim sudionicima Ljetne škole.
= Izvješća učenika
Sve škole predstavile su svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili učenici pod mentorstvom školskih koordinatora. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
= Kreativnošću protiv klimatskih promjena – učenici i mentorica Anita Mustać, OŠ Šime Budinića Zadar
= Zelena prijetnja: Praćenje invazivnih vrsta grada Samobora – učenici i mentorica Diana Vlahović, OŠ Bogumila Tonija, Samobor
= Ima li tu mjesta za mene – učenici i mentorica Daria Maljković, SŠ Braća Radić, Kaštel Štafilić
= Klimatski espresso: Gorki okus jutarnjeg rituala – učenici i mentorica Marijana Vuković, Gimnazija dr. Mate Ujevića, Imotski, učenici i mentorica Daniela Ivkošić, OŠ Tin Ujević, Krivodol
= Koliko nam stvara zraka jalžabetska baka – učenici i mentor Milivoj Dretar, OŠ “Petar Zrinski” Jalžabet
= Regula Maris – učenici i mentorica Višnja Vuko Fantela, Medicinska Škola Ante Kuzmanića Zadar
= Razotkrivena alkemija – učenici i mentorica Sanja Penić, Medicinska škola, Karlovac, učenici i mentor Marko Šegavić, Ekonomsko-turistička škola Karlovac
= Matematika i klimatske promjene – utjecaj klimatskih promjena na Petrovo uho – učenica i mentorica Ida Varga, Ekonomska škola Mije Mirkovića Rijeka
= Herbarij u šalici čaja – biljke našeg zavičaja – učenici i mentorica Dolores Matetić, Srednja škola dr. A. Barca Crikvenica
= Rasprava o izvješćima učenika, voditelji i sudionici skupa
= Klimatske promjene: Kako se otok Vis može prilagoditi budućim izazovima? sudionici skupa (učenici i mentori), Hajdi Klarić, ravnateljica OŠ Komiža, voditelji skupa
= Izložba učeničkih radova, sudionici skupa (učenici i mentori), voditelji skupa
= Prikaz rezultata rada skupina, sudionici skupa (učenici i mentori), voditelji skupa
= Zaključci 26. Ljetne škole i pisana izvješća sudionika skupa (učenici i
mentori), voditelji skupa
= Smjernice za mentore za 27. Ljetnu školu SEMEP, voditelji skupa
= Evaluacija skupa za mentore, voditelji skupa
Ishodi Ljetne škole:
= Prepoznati nužnost interdisciplinarnog djelovanja na stvaranju klimatske otpornosti.
= Pridonijeti razumijevanju ideje odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te promišljanju o učinkovitim načinima njegove provedbe.
= Upoznati primjere aktivnog djelovanja u školi i zajednici s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja primjerenih i inovativnih rješenja i konkretnoga doprinosa djelovanja u školama u cilju stvaranja klimatske otpornosti i tranzicije Hrvatske prema klimatskoj neutralnosti.
= Upoznati primjere djelovanja znanstvenika u području zaštite morskog ekosustava u Jadranskom moru.
= Ugraditi elemente projekta SEMEP u različite nastavne predmete te odrediti mjesto SEMEP aktivnosti u školskom kurikulu.
Učenice naše škole, Marinela Dlaka i Mia Skočaj, prezentirale su naš ovogodišnji projekt:„Kreativnošću protiv klimatskih promjena – od otpada do novog predmeta“.
“Creativity against climate change – from waste to new objects“
SUMMARY:
Climate change is one of the greatest challenges facing modern humanity. It threatens natural systems, biodiversity and the quality of life around the world. Since the main causes of climate change are related to human activities (uncontrolled exploitation of natural resources, energy consumption and waste generation), it is important to develop students’ awareness of the need to change their lifestyles. The school project was created with the idea of introducing students to the concept of sustainable development and a responsible attitude towards the environment through creative and practical work. Through the process of recycling paper and textiles and making new usable objects, students actively and concretely participate in the fight against climate change.
Project objectives:
• encourage students to think about everyday environmental problems
• raise awareness of the importance of recycling and reusing materials
• develop ecological sensitivity and creative expression
• design concrete objects that have utility value
• encourage interdisciplinary learning through practical work by connecting knowledge and skills from different fields (biology, technical culture, visual culture)
• encourage teamwork, cooperation and mutual respect in accepting different creative solutions
During the project, students investigate the causes and consequences of climate change and the importance of recycling. Practical work involves collecting waste paper and textiles and making recycled materials from which to make a usable object. A creative approach is used in the creation of objects, and originality and functionality are encouraged. During the project, students develop awareness of environmental responsibility and acquire concrete knowledge and skills in the field of sustainable development. They learn that small changes, such as recycling and creative creation from waste, can have a major impact on the environment and society.
The project contributes to the development of a positive attitude towards nature and the environment, encourages active citizenship, strengthens a sense of personal responsibility, connects the school with the local community, and encourages cooperation and solidarity among students.

Učenice predstavljaju školski projekt

Timski rad na projektnom zadatku
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
Microplastic Monitoring Campaign 2025
Učenici naše škole, koji su uključeni u SEMEP i GLOBE projekte, već nekoliko godina
sudjeluju u istraživanju mikroplastike u moru. Problem mikroplastike je globalan te se i
istraživanja provode na međunarodnoj razini.
Plastika je danas u svakodnevnom životu čovjeka našla široku primjenu. Najčešće se koristi
kao ambalaža, ali je susrećemo i u mnogim drugim područjima (građevinarstvu,
autoindustriji, medicini, kemijskoj industriji…). Vrijeme razgradnje plastike u prirodi je
dugotrajno i mjeri se desetljećima i stotinama godina. Mikroplastika nastaje od plastičnih
predmeta pod utjecajem valova, vjetrova i UV zračenja Sunca. Stoga je mikroplastika prisutna
i u Jadranskom moru.
Potaknuli smo učenike na istraživanje i promišljanje o ovom sve većem ekološkom problemu,
a posebno o problemu ulaska mikroplastike u hranidbene lance što predstavlja ozbiljnu
prijetnju zdravlju čovjeka.
Učenici su se uključili u Microplastics Monitoring Campaign 2025 praćenjem
mikroplastike u moru u zadarskim uvalama Foša i Jazine pod mentorstvom Anite Mustać,
prof. biologije i Zrinke Klarin, prof. geografije.

Uzimanje uzoraka mora

Filtracija uzoraka mora iz zadarskih uvala
Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
RIVERS IN SPRING 2025
Svjetski dan voda 22. ožujka (World Water Day) obilježili smo sudjelovanjem na međunarodnom događaju 25th edition RIVERS IN SPRING
2025 koje organizira i provodi GLOBE Italia. Međunarodni događaj održao se 21. ožujka 2025. u Mantanovi i online.
Učenici 8.d razreda, koji su uključeni u SEMEP i GLOBE projekte, predstavile su aktivnosti naših učenika u istraživanju mikroplastike u moru od 2021. do danas pod nazivom The Adriatic Sea under a microscope.
Naša škola je među prvim školama u Hrvatskoj koje su se uključile u istraživanje mikroplastike unutar GLOBe-a te će vjerojatno uskoro postati i jedan od protokola.
Učenici su pripremile izlaganje pod mentorstvom Anite Mustać, prof. biologije i Zrinke Klarin, prof. geografije.


Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije
25. ljetna škola SEMEP-a 2024.
Komiža, 8. – 12.7. 2024.
U organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje, u Komiži na Visu od 8. do 12. srpnja 2024. održana je 25. ljetna škola SEMEP-a, interdisciplinarnog projekta održivoga razvoja. Tema ovogodišnjeg susreta bila je Klimatska otpornost – interdisciplinarno djelovanje. Sudjelovalo je 33 učenika i 22 mentora iz 19 srednjih i osnovnih škola iz različitih dijelova Republike Hrvatske. Ljetnu školu svečano je otvorila Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju, a u uvodnom pozdravu pridružili su joj se viša savjetnica za geografiju Vesna Milić i viši savjetnik za povijest Hrvoje Knežević.
Na Ljetnoj školi su sudjelovale učenice Tonka Odvitović i Marija Ivanac u pratnji profesorice biologije Anite Mustać, školske koordinatorice SEMEP-a.
Učenici i profesori sudjelovali su na predavanjima i radionicama:
-
predavanje „Otok Vis- od vojne utvrde do turističkog bisera Jadrana“ – Hrvoje Knežević, viši savjetnik AZOO za povijest
-
predavanje „Hasta la proxima vez, Argentina!“ – Daria Maljković, prof.
-
predavanje „Promjene crijevnog ekosustava zbog izazova suvremenog doba“ – dr. sc. Tina Milavić
-
predavanje „Tamna strana zelene energije“ – Marina Ništ, prof., viša savjetnica AZOO za biologiju
-
predavanje „Klimatske promjene u Sredozemnom području – koliko katastrofalno treba biti prije nego se ljudi trgnu“ – izv. prof. dr. sc. Tatjana Bakran-Petricioli
-
predavanje „Morski predatori Jadrana“ – Milivoj Dretar, prof.
-
predavanje „Poučavanje o održivom razvoju u CDŠ-u“ – Vesna Milić, prof., viša savjetnica AZOO za geografija
-
predavanje „Prazna ognjišta u Dragodidu“ – Milivoj Dretar, prof.
-
radionica „Potjera“ – Sanja Penić, prof. i Marko Šegavić, prof.
-
radionica „Praćenje invazivnih vrsta Komiže“ – Anita Mustać, prof. i dr. sc. Diana Vlahović
-
radionica „U podmorju komiškog zaljeva“ – Marica Kučan, prof.
-
radionica „Mjerenje troposferskog ozona“ – Olivera Tadić, prof.
-
radionica „Zero stres – zero waste“ – Dragana Mamić, prof. i Marijana Vuković, prof.
-
radionica „Kakve su nam komiške plaže?“ – Milivoj Dretar, prof. i Ljubica Čubrilović, mag.prim.educ.
-
radionica „Freska ekološke renesanse“ – Jasenka Krznarić Barić, prof. i Maja Dubovicki, prof.
-
radionica „Izrada odjeće i nakita od otpada“ – Klementina Stepinac, prof. i Dolores Matetić
-
radionica „Planiranje sljedeće ljetne škole“ – Marina Ništ, viša savjetnica AZOO za biologiju, Hrvoje Knežević, viši savjetnik AZOO za povijest i Vesna Milić, viša savjetnica AZOO za geografiju
-
radionica „Izrada brošure povodom 25. godišnjice Ljetne škole“ – Marijana Vuković, prof., mentori i voditelji
Nakon održanih radionica svi članovi grupa su timskim radom pripremili izvješća koje su predstavljali ostalim sudionicima Ljetne škole.
Sve škole su predstavile svoje školske projekte koje su tijekom školske godine izradili školski koordinatori s učenicima. Prije predstavljanja školskih projekata svaka škola je predstavila svoj dosadašnji rad u SEMEP-u. Teme ovogodišnjih školskih projekata su:
-
Borove šume Labina
-
Slučajno otkriće koje je promijenilo svijet
-
4C (Collect, cut, connect, create)
-
Okusi prošlosti za bolju budućnost
-
EDUKAcijom protiv klimatskih promjena
-
Divlja odlagališta ili divlji mi?
-
Recikliraj i smanji klimatske promjene
-
Invazivne vrste u širem okolišu naše škole
-
Sukob mišanog zelja i burgera
-
Zastupljenost proizvoda obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava na području Rijeke i okolice
-
Dobri parazit
-
Malo nas je, al nas ima
-
Klimatske promjene i zarazne bolesti
-
Utjecaj klimatskih promjena na žive organizme
-
Mjerenje razine mora –bakarski mareograf
-
Eat Bugs – Save the Planet
Ishodi Ljetne škole:
Prepoznati nužnost interdisciplinarnog djelovanja na stvaranju klimatske otpornosti.
Pridonijeti razumijevanju ideje odgoja i obrazovanja za održivi razvoj te promišljanju o učinkovitim načinima njegove provedbe.
Upoznati primjere aktivnog djelovanja u školi i zajednici s ciljem prepoznavanja potreba, osmišljavanja primjerenih i inovativnih rješenja i konkretnoga doprinosa djelovanja u školama u cilju stvaranja klimatske otpornosti i tranzicije Hrvatske prema klimatskoj neutralnosti.
Upoznati primjere djelovanja znanstvenika u području zaštite morskog ekosustava u Jadranskom moru.
Ugraditi elemente projekta SEMEP u različite nastavne predmete te odrediti mjesto SEMEP aktivnosti u školskom kurikulu.
Učenici naše škole prezentirali su naš ovogodišnji projekt: „Recikliraj i smanji klimatske promjene“.
“Recycle and reduce climate change“
The Impact of Humans on the Environment
SUMMARY:
The theme of the student project of the 25th Summer School is “Recycle and reduce climate change”. Plastic is an artificial material made of various compounds obtained from petroleum, and is used for the production of various packaging, plastic bags and plastic bottles. Plastic in nature takes a very long time to decomposition, which produces toxic particles that pollute the soil, water and air and end up in living beings.The share of plastic in household waste is as much as 8% of the total waste, and the amount is increasing every day.
Therefore, plastic is becoming one of the biggest environmental problems today. With our project, we showed how plastic can be reused, and discarded items can be reused for a new purpose. In this way, we participate in the reduction of plastic waste in nature and influence the reduction of climate change in the environment.


Tekst i fotografije: Anita Mustać, prof. biologije